Rasos Antanavičiūtės knygos „Menas ir politika“ pristatymas
2019/06/12

M. Mažvydo bibliotekoje


Dalyvavo autorė Rasa Antanavičiūtė, architektūros istorikė Marija Drėmaitė ir istorikas Tomas Vaiseta


-----------



Šių metų Lietuvos paviljono Venecijoje komisarei, šiuolaikinio meno projektų kuratorei ir menotyrininkei Rasai Antanavičiūtei šie metai gausūs įvykių. Atvedusi Lietuvos operos-performanso „Saulė ir jūra“ kūrėjas link Auksinio liūto Venecijos meno bienalėje, trečiadienį ji pristatė į karštas diskusijas vedančią savo knygą „Menas ir politika Vilniaus viešosiose erdvėse“, kurią išleido leidykla „Lapas“.


Rasa Antanavičiūtė iškėlė klausimus: Ar tikrai įprasti paminklai atlieka funkciją, kurią turėtų? Ar tikrai mus jaudina įprastos jų formos? Galbūt ši forma jau yra pasenusi ir derėtų statyti paminklus ne herojams, o vertybėms? Į diskusiją įsitraukė istorikas Tomas Vaiseta, architektūros istorikė Marija Drėmaitė. Klausimų autorei turėjo ir Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius, rašoma pranešime žiniasklaidai.


Rasa Antanavičiūtė analizuodama dvidešimtojo amžiaus pirmosios pusės Vilniaus viešųjų erdvių ir paminklų istoriją atrado dėsnius ir schemas, kurie ir šiuo metu išlieka tokie patys – statant paminklą yra pasakojama istorija, įgalinanti tuometinės valdžios vertybes ir principus, yra užsakovas, menininkas ir auditorija. Kas atsitinka tuomet, kai per per penkiasdešimt metų pasikeičia devyni politiniai režimai, kaip buvo Vilniuje, 20 amžiaus pirmojoje pusėje? Tokiu atveju tą pačią centrinę miesto aikštę savinasi viena valdžia po kitos, ir jei jos griebiasi tų pačių išraiškos priemonių – stato bronzinį herojų ant postamento – paminklai paprasčiausiai praranda savo funkciją ir žinutė, kurie ją turėtų siųsti, tikslinės auditorijos nepasiekia. Kaip pristatymo metu sakė istorikas Tomas Vaiseta, pagrindinė Vilniaus problema yra ta, kad jis yra kuriamas ne tuo metu gyvenantiems vilniečiams, o tiems, kas užsako paminklus ne tik geografine, bet ir laiko prasme.


„Didžioji Vilniaus tragedija yra tai, kad beveik visus 100 metų Vilnius buvo kuriamas ne vilniečiams, bet kažkam kitam: Rusijos imperijai, Lenkijos lenkams ar Maskvoje esantiems bosams. Dabar Vilnius kuriamas ne vilniečiams laiko prasme, o tiems, kurie prieš 100 metų“, – kalbėjo istorikas.


Architektūros istorikė Marija Drėmaitė pastebėjo paradoksą, kad įprasti bronziniai paminklai yra sukurti stovėti amžiams, tačiau Vilniuje nėra paminklų, kurie išstovėjo ilgiau nei dvi kartas: „Vilnius niekaip negali atsigauti ir subręsti. Ar yra bent trečia karta, kuri gali paveldėti tai, kas užfiksuota?“, – retoriškai klausė mokslininkė.


Knygos „Menas ir politika Vilniaus viešosiose erdvėje“ autorė kalbėdama apie dabartinių paminklų statymo problemas pabrėžė vertybių ir aktualumo klausimą: „Šiuolaikinis paminklas turi jaudinti, įtraukti. Pastačius jį turi kilti jausmas, kad gerai padarėme, įdomiai. Dabar paminklai sukelia diskusijas tik prieš juos pastatant ir atidengimo metu, vėliau, mes jų nė nepastebime.“


Kaip gerąjį pavyzdį Rasa nurodė Buchenwaldo koncentracijos stovyklos teritorijoje instaliuotą plokštę: „Vokietijos menininkai Horstas Hoheiselis ir Andreas Knitzas Buchenwalde paguldė granitinę plokštę suirusio buvusių kalinių medinio paminklo vietoje, kuri artimiausio miestelio žmonių dėka yra šildoma elektra iki žmogaus kūno temperatūros. Kiekvienas, pamatęs tą plokštę, nori paliesti, patikrinti, taip įsitraukdamas ir tarsi prisiliesdamas prie istorijos.“


Ar Vilniuje artimiausiu metu turėsime tokių gerųjų pavydžių parodys laikas, tačiau šia tema klabėti reikia. Leidyklos „Lapas“ vadovė Ūla Ambrasaitė atskleidė, kad su autore dėl šios knygos leidimo pradėjo kalbėtis prieš trejus metus: „Užčiuopiau temos aktualumą, supratau, kad stiprus istorinis akademinis Rasos tyrimas leis geriau suprasti istorinius faktus ir tą informaciją panaudoti darant dabartinius kultūrinius ir politinius sprendimus.“ Rasos Antanavičiūtės knyga „Menas ir politika Vilniaus viešosiose erdvėse“ knygynuose pasirodys liepos 4 dieną.


-----------


Renginio nuotraukos - Laimos Penek


-----------


Daugiau apie knygą čia.

pirkiniai (0)