Antradienio vakarą, ŠMC skaitykloje buvo pristatoma leidyklos LAPAS nauja knygų serija „Vizualumo sąsiuviniai“ bei Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto profesorės Natalijos Arlauskaitės sudarytas pirmasis tomas „Vizualumo sąsiuviniai. Karas“. Knygos pristatyme vizualumo, faktų fiksavimo bei karo išgyvenimo klausimais kartu su knygos sudarytoja, kalbėjo Šiuolaikinio meno centro vadovas, kuratorius ir meno teoretikas Valentinas Klimašauskas, menotyrininkė, fotografijos ir dailės kritikė bei parodų kuratorė, Vilniaus dailės akademijos profesorė Agnė Narušytė, dokumentinės ir meninės fotografijos kūrėjas Denis Vėjas bei redaktorė, žurnalistė, NARA direktorė Indrė Kiršaitė.

„Mes gyvename itin gausioje vaizdų apsuptyje, tiek prieš šimtą metų, tiek prieš keturiasdešimt, tiek dabar žmogus nuolat skundžiasi, kad vaizdų pasidarė nepakenčiamai daug. Vaizdai, kurie mus supa yra patys įvairiausi, įvairiausio dydžio, paskirties, charakterio, mes nuolat susiduriame su įvairiausiomis vaizdų rūšimis. Mes gyvename tokiame būvyje kai vaizdai, žiūrėjimo būdai, vizualizavimo praktikos yra neatsiejama, nebūtinai tiesiogiai mūsų gyvenimo, bet mus supančio pasaulio dalis. Vizualumo studijos atsirado kaip tokios, kurios analizuoja vaizdus, kviečia mąstyti, ką apskritai reiškia vizualumas. Šios knygų serijos idėja yra sukurti tarsi vizualumo studijų antologiją. Antologijos įprastai būna labai didelio formato knygos, kur svarbūs tekstai surūšiuojami pagal temas, aš pati esu tokių antologijų skaitytoja, tačiau šįkart mes turime mobilią antologiją, kuri bus padalinta į atskirus ir kompaktiškus leidinius ir labai džiugu, kad šiandien galime pristatyti pirmąjį jų“,- knygos pristatyme kalbėjo Natalija Arlauskaitė.
Pirmas vizualumo antalogijos leidinys skirtas karui. „Mes galvojome nuo ko pradėti, norėjosi pirmąjį tomą skirti nematomiems dalykams, tačiau vis tik pagalvojome, kad gyvename pasaulyje, kuriame gyvename ir apie karą galvoti reikia, tad neįmanoma to nedaryti. Šiame komplekte yra surinkti labai skirtingi tekstai, kurie kalba ir vadina skirtingus dalykus karu ir pasakoja apie skirtingas vizualias medijas, kurios reikalingos karo dokumentavime arba fiksavime“, - su susirinkusiais mintimis dalinosi N. Arlauskaitė.
Knygos pristatyme buvo gilinamasi ir į tai, kada vaizdai tampa įrodymais arba kriminalistine architektūra, o kada jais manipuliuojama. „Reikia suvokti, jog karas bei jo nusikaltimai yra fotografuojami, jie yra matomi. Valdžia dažniausiai žino, kad vaizdai yra, kad yra įrodymai, bet kol kažkas nesukelia triukšmo, kol nenori kas nors įrodyti kaltės, tie vaizdai nėra ištraukiami. O kai jie yra viešinami, tuomet vis tiek dar reikia įrodinėti, kas yra kas. Ir kaip dažnai karo akivaizdoje mes susiduriame su tuo, kad kažkas viešoje erdvėje bando paneigti tai, kas yra matoma. Kalbant konkrečiai, čia galime prisiminti Bučos atvejį, kai rusai bandė įrodyti, kad viskas buvo ten rasta, buvo netikra, kad nieko neįvyko ir kad viskas, kas paviešinta yra tik inscenizacijos. Ir tik todėl, kad nuotraukas darė ne tik atvykę kariai, bet ir palydovai, kurie fiksavo ir tikslų laiką, pavyko įrodyti, kad tai buvo iš tikrųjų ir kad šie karo nusikaltimai yra realūs“, savo įžvalgomis dalinosi Agnė Narušytė.
Knygos pristatyme Valentinas Klimašauskas dalinasi savo įžvalgomis apie meno, karo ir kultūros tarpusavio ryšius, kurie kartais visai nematomi, tačiau yra bei pasidalino įžvalgomis iš ką tik ŠMC pristatytos parodos „Varpai ir patrankos. Šiuolaikinis menas militarizacijos akivaizdoje“. Denis Vėjas su klausytojais dalinosi savo patirtimi fiksuojant karo nusikaltimus Ukrainoje bei su kokiomis mintimis ir svarstymais jis gyvena, šokiruojančius vaizdus matydamas kasdien, kaip nepamesti prasmės bei savo darbu ir kūryba aktualinti temas, nuo kurių pati visuomenė tarsi pavargo.
Naujoji LAPO serija „Vizualumo sąsiuviniai“ – tai tekstai apie vaizdus, matymo būdus, suvokimo įpročius. Apie kasdienę ir profesinę žiūrą, vizualaus mąstymo registrus ir socialinę regos istoriją. Skirti žvelgti į praeitį ir orientuotis dabartyje.
Knyga galima rasti visuose knygynuose, jos leidyba finansuoja Lietuvos kultūros taryba bei Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslo institutas.